MarieLennartNär eleverna tidigt på morgonen eller på kvällen på sin fritid, i sin iver att komma vidare i sitt skolarbete, kommunicerar med sina lärare på Facebook om sin skoluppgift då är vi på väg!!!

Läs nedan om när pedagogerna i arbetslag 8-9 på Röselidsskolan, genom Jakob Thomasson och Olof Borg, beskriver hur ett entreprenöriellt, IT baserat lärande kan gå till.

Marie Sandell & Lennart Nilsson, rektorer på Röselidsskolan


En virtuell resa genom Europa

Ett storyline inspirerat projekt på Facebook

  • Uppdrag 6: 
Oj vilken shoppingtur det blev! Du blev helt fartblind av alla fantastiska varor som var till försäljning i affärer och på marknader. Du var noga med att hålla koll på din plånbok så att den inte blev stulen men du glömde din budget. Nu upptäcker du till din förskräckelse att dina pengar inte kommer att räcka till resten av resan. Vad göra? Du skriver en jobbansökan på engelska och skickar till minst en arbetsplats som du själv väljer. Tänk på att presentera dig själv på ett fördelaktigt sätt och gör reklam för allt du är duktig på. Hitta en riktig jobbannons i det landet du befinner dig. Vad erbjuder företaget för lön och arbetsvillkor (arbetstimmar/dag, försäkringar, arbetsförmåner som gratis lunch osv.)?

”Efter ett par dagar ute i Europa får du detta uppdrag. Vilka jobb hade du sökt?”

Så kunde det se ut under två veckors projektarbete i SO och engelska med titeln Backpacker som åk 8 på Röselidsskolan genomförde under vårterminen 2013. Så här började det:

Grattis!
 Alla ni elever i åttan har vunnit en resa ut i Europa. Ni får ut resecheckar till ett värde av 5.000 €. Pengarna skall räcka till resor, mat, boende och inköp under en tvåveckorsresa som börjar och slutar i Gråbo 8-19 april. En förutsättning för att få dina pengar är att du redovisar dina utgifter varje dag. 
På den här sidan kommer du att få uppgifter på vad du skall göra (gå in och kolla varje dag), en del blir styrt, annat får du bestämma över själv.

Uppgiften var inspirerad av Storyline och Case pedagogiken och uppmuntrade problemlösning och entreprenöriella förmågor. Vi hittade en bra mix mellan lärarstyrning och elevernas frihet att själva anpassa arbetet efter egna intressen.

På Röselidsskolan vill vi att arbetet främjar autonomi, meningsfullhet och verklighetsanknytning, tre saker som vi känner hör nära ihop med ett entreprenöriellt förhållningssätt.

Eleverna planerade sin resrutt helt självständigt, de fann mening i att kunna lösa de problem som uppstod genom informationssökning och samarbete. Verklighetsanknytningen var att de hela tiden arbetade med autentiska uppgifter i skarpt läge i realtid.

Vi ville att eleverna skulle känna att de arbetade med redskap som de var förtrogna med, som var deras egen hemmaplan och vi skapade därför ett Facebook konto där hela uppgiften utspelade sig.

Varje elev skapade ett eget Facebook konto och vän förfrågningar gjordes mellan alla deltagare så att alla hade koll på alla konton. Det gällde att hålla sig uppdaterad eftersom nya uppdrag dök upp med jämna mellanrum.

En förmiddag kl. 09.55 kunde se ut ungefär så här: alla elever i åk 8 sitter i hemvisten och väntar på att ett nytt uppdrag skall komma. En del har lånat en dator, andra sitter med sina smartphones. Sorlet stiger och alla är beredda och nyfikna på vad dagens första uppdrag kan vara!

-Sjutton också, jag har tappat passet, vad gör jag nu, Patrik, har du kläm på vart man kan gå?

-Nej, det har jag med, nä, det får vi klura på.

I det ögonblicket är rummet laddat av energi och eleverna hugger direkt på uppgiften som skall lösas. Vi är väldigt långt ifrån den traditionella katederundervisningen.

Arbetspasset är nästan helt självgående, eleverna tar nätet och varandra till hjälp och vi pedagoger finns till hands för att lösa upp eventuella knutar, trycket på oss är betydligt lägre än i andra handledningssituationer. Eleverna är så motiverade och aktiva att vi kan fokusera på att hjälpa dem att utveckla sina uppgifter, istället för att jaga elever som inte vill jobba.

Det entreprenöriella arbetet börjar formas på Röselidsskolan!
Klicka på bilden för att förstora den.

Att använda Facebook hade många fördelar: alla inlägg var samlade på ett ställe, på pedagogernas konto, inte ett enda papper under hela projektet!

Eleverna taggade pedagogkontot så att den lösta uppgiften kom in direkt för bedömning och feed-back.

Vi pedagoger hade på detta sätt full koll på samtliga elevers arbetsprocess och kunde ge snabb respons på inläggen.

En annan fördel med Faceboook var att eleverna trivdes med att arbeta med samma verktyg som de använder i sin vardag. Att som lärare kunna börja passet med att säga: nu tar vi fram mobilerna, var en ovanlig men befriande känsla.

Det vi lärt oss av detta projekt är kanske framförallt att våga möta eleverna på deras egen planhalva, det mesta blir väldigt enkelt och mer lustfyllt. Vi gjorde en formativ kunskapsbedömning efter projektet var avslutat som visade att eleverna dels hade fått med sig det centrala innehåll vi ville men också utvecklat sin förmåga att självständigt lösa problem.

Många elever nådde högre kvalitet på kortare tid än vad de tidigare gjort med traditionella arbetsformer. Detta har stärkt oss i tron att vi skall lita till elevernas inneboende resurser och förmågor, de kan mycket mer än vad vi anar!

Jakob Thomasson och Olof Borg
Lärare på Röselidsskolan 8-9 laget

2 KOMMENTARER

  1. Som en elev som nu går i 9an men gjorde detta i årskurs 8, så läste jag denna artikel och sedan talade jag med mina andra klasskamrater och diskuterade detta facebook backpacker entreprenöriella arbete…Och det var en återkommande att vi tyckte att arbetet var tråkigt, enkelt, vet inte vad vi lärde oss utav det, och att vi gillade bara arbetet för vi fick mest sitta av lektionen istället för att göra något nödvändigt som faktiskt kunde göra oss smartare utav. Och vi i 8an då som är i 9an nu fick ju ingen iPAD av kommunen och vi hade inte i närheten av tillräckligt många skoldatorer för att alla att arbeta hela tiden. Jag vet att jag vid flera tillfällen fick sitta och vänta ibland någon timme innan jag fick en dator och kunde börja skriva på. Det var flera utav oss som tyckte detta var ett stort fel med facebook backpacker arbetet. Men detta år har årskurs 8 iPADs av någon anledning har inte vi äldre och behöver de mer fortfarande inte tillräckligt många datorer eller några iPADs. Mina kamrater och jag sitter fortfarande och undrar över vad vi egentligen lärde oss. Ekonomi? Planering? jag tycker vi kunde lagt ner mycket mer tid i andra ämnen…Då jag vet att halva klassen har problem med Engelskan och svenska matematiken är ju inte den bästa i världen som vi vet…Jag tycker artikel pratar bara bra saker då de har bara pratat med Lärarna och rektorerna som alltid tycker allt är positivt som de gör…Varför inte ta kontakt med ungdomarna och verkligen ta reda på vad vi tycker…Allt är inte bara blommor och choklad när de gäller de entreprenöriella arbetet på Gråbo skolorna…Lärarna och rektorerna tycker kanske det…Men ibland är inte äldst smartast….men gammal är alltid äldst. Raymond Lilja, röselidsskolan.

    • Hej Raymond! Intressant att höra hur du som elev har uppfattat arbetet. Verkar som om det finns mycket vi kan förbättra vad gäller det praktiska. Pratar gärna mer med er elever eftersom ni är de som vet hur vi på bästa sätt kan utveckla vårt arbete ännu mer. Ta gärna kontakt någon dag så kan vi prata mer. Hälsningar Marie Sandell

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here