Igår råkade jag sticka in huvudet på biblioteket under lunchrasten där en grupp elever satt och pysslade för fullt. Mitt ärende var att prata med ett par elever, men det slutade med att jag lovade att ta hand om pysslet dagen efter då ansvarig personal var borta. Spontant kände jag att jag absolut inte hade tid, men eleverna övertalade mig.
Idag hoppade jag därför över min lunchrast och hängde istället i biblioteket tillsammans med några elever jag undervisar och några jag aldrig pratat med förut. Det var en riktigt trevlig stund, då jag fick chansen att prata lite extra och lära känna några av skolans elever. Jag önskar jag kunde haft tid att stanna upp och sitta ner oftare.
Jag behöver den paus vid lunch som jag har rätt till, så det blir knappast pyssel varje lunchrast. Jag önskar dock att sådana här stunder fanns inlagda i mitt schema. Det är så otroligt viktigt att elever och vuxna får mötas i skolan utanför klassrummet och inte bara på lektioner där eleven behöver prestera. En gammal kollega kallade dessa mötesplatser för ”neutrala arenor” och menade att en relation mellan elever och vuxna i skolan kräver detta. För att få en riktigt bra relation till eleverna räcker det inte att vi har lektioner tillsammans, det krävs mer eller kanske framför allt något annat.
De senaste åren har lärarnas undervisningstid ökat, liksom en rad andra administrativa uppgifter. De stunder jag tidigare spontant kunde ägna åt elever som behövde det finns nu inte kvar. Det finns inget luft alls i mitt schema. Resultatet blir att många elever inte får den vuxenkontakt de behöver och att jag inte hinner skapa den relation till dem som jag önskar. Jag hinner vara lärare, men sällan människa.
Det behövs mer resurser till skolan i Lerums kommun, men inte bara för att klasserna ska kunna bli mindre och elevernas lektioner bättre, utan också för att det ska finnas tid för mig och mina kollegor att faktiskt se våra elever både i och utanför klassrummet. Jag önskar att det här prioriteras, då goda relationer mellan skolornas elever och de vuxna som jobbar där är en förutsättning för såväl trivsel som goda studieresultat.
Linda Odén
Lärare Alléskolan
Besök gärna Lindas litteraturblogg Enligt O