Se upp - Åsa Magnesköld

Att arbeta i skolan innebär mycket att sträva upp. Kvalitén på skolan i stort ska upp och inte minst ska ju elevernas kunskapsnivå och betyg upp.
Jag har funderat lite på det där och med hjälp av andra kommit fram till att mycket av det jag vill bidra till att ge eleverna i skolan, förutom de rena ämneskunskaperna som ju är en självklar del av mitt uppdrag, går att sammanfatta med hjälp att just ordet UPP.

Jag vill vara med och bidra till att eleverna nu och i framtiden ska kunna vara:

Upptäckare

Att våga se sig om i i sitt närområde och i världen. Att nyfiket ta in med öppna sinnen men också ha förmåga att sortera intryck och välja bort det som inte känns rätt eller är farligt och dumdristigt. Att våga säga ja istället för att med rädsla inför det nya säga nej. Att våga utmana sig själv att ta ett steg utanför den privata komfortzonen för att upptäcka något nytt om sig själv, kanske genom att möta en utmaning.

Upplevare

Att våga ta in med öppna sinnen. Att känna den ljumma vinden mot kinden en försommardag och höra fåglarnas kvitter mot den blå himlen. Att kunna njuta av något man inte visste att man tyckte om, kanske gå på en konsert och låta sig bli berörd av tonerna och stämningen. Att våga släppa kontrollen över sig själv och släppa in intrycken i sitt inre och därmed skapa minnen och positiva känslor för stunden och för livet.

Uppmuntrare

Goda ord är något riktigt stort. Det är inte bara den som får ta emot orden som mår väl av det utan också den som ger dem. Jag vill att mina elever ska bli människor som vågar ge uppmuntran och vågar ge feedback till andra. För i uppmuntran ligger ju också mycket utveckling. I skolan pratar vi mycket om formativ bedömning. Det innebär att inte bara säga om något är bra eller dåligt utan också VAD som är bra och på vilket sätt det är bra. Det handlar också om hur något kan bli ännu bättre. Det finns ju många sätt att göra detta. ”Two stars and a wish” är ett sätt. Att i en kamratbedömning lyfta två saker som är bra och en sak som kan bli ännu bättre. Det är uppmuntran, att få höra att något är bra men också att det kan bli ännu bättre.

Uppträdare

Att uppträda betyder ju faktiskt inte att alla måste stå framför juryn hos Idol eller någon annanstans för att sjunga eller spela teater. Det betyder för mig i det här sammanhanget att våga stå för vem man är och vad man tycker. Att kunna delta i en diskussion eller samtal och vara rak och ärlig. Att kunna reflektera och vara så säker på vem man är så att man klarar av att få en fråga tillbaka utan att vilja springa och gömma sig. Många yrken kräver ett visst mått av uppträdande. Det kan vara föredragningar, lektioner, möten, utbildningar och mycket annat. Där har vi som skola en viktig uppgift att bistå med träning i detta som t.ex. redovisningar, luciatåg och presentationer av olika slag.

Uppfinnare

Ja, varför inte? Ibland gäller det komma på lösningar på saker som inte verkar ha någon lösning ännu. En kreativ tanke utan bindningar, det vill jag vara med och bidra till att eleverna utvecklar. En drivkraft som leder framåt, ett lösningsinriktat förhållningssätt som ser möjligheter, inte bara hinder. Det behöver inte vara fysisk som en pryl utan kan lika gärna vara ett nytt sätt att tänka och att våga vända på klotet för att se saker ur en annan vinkel.

Mycket av detta går hand i hand med det entreprenöriella förhållningssätt som vi, i större eller mindre skala, utvecklar och använder oss av i Gråbo Nya Skolor. Att fokusera på förmågor som är större än bara ämneskunskaperna – därmed inte sagt att ämneskunskaper på något sätt är oviktiga utan de är ju hela tiden centrala i skolans undervisning. Men skolan har ju också ett större uppdrag som innebär att, tillsammans med hem och resten av omgivningen, forma framtidens medborgare, medarbetare, och medmänniskor.

Säkert finns det många fler upp-ord som passar in i denna tanke – kanske har du något att bidra med? Fast jag ska erkänna att jag lämnar gärna utvecklingen av upprorsmakare, uppviglare och uppretare till någon annan…

Åsa Magnesköld
Lekstorpsskolan

Foto: jamocha76 på SXC

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here