"Världens finaste komplimang" av Linda Odén

Jag fick världens finaste komplimang i förra veckan. Några elever i sexan berättade att de tycker jag är snäll och det är inte alltid en komplimang, men sedan tillade de: ”du ger oss så bra självförtroende”. Sedan dess har jag tänkt mycket på de där orden och kommit fram till att de där eleverna faktiskt satte ord på det som är min viktigaste uppgift som lärare, att hjälpa dem att få bra självförtroende. Först då vågar de utvecklas.

Inget ger så mycket självförtroende som när man får lyckas. Tyvärr misslyckas vissa elever gång på gång. Debatten i media handlar också just om misslyckanden och skulden läggs på såväl elever som lärare. Ständigt upprepas mantrat att det inte spelar någon roll hur mycket pengar skolan får, eller hur stora klasserna är om bara lärarna är bra så blir resultaten bra. Andra menar att svenska elever tar för lätt på skolarbetet och att det är därför PISA-resultaten ser ut som de gör. På så sätt hittas syndabockarna.

Jag vill ha fler komplimanger som den jag fick. Jag vill att alla elever ska tro på sig själva och därmed ha en chans att utvecklas optimalt. Då behöver de lärare som hinner se dem, som kan lyfta det som är bra och utmana dem att utveckla det som går mindre bra. Risken är annars att de fokuserar på det som inte går bra och sedan ge upp. De behöver lärare som hinner följa just deras utveckling, som kan konkretisera den utveckling just de gör och ge utmaningar på just deras nivå. Lärare som hinner förbereda och efterarbeta sina lektioner ordentligt, precis på samma sätt som andra hinner förbereda och efterarbeta sina möten. Lärares möten kallas lektioner och ingen kan ha möten med god kvalitet om tiden runt dessa möten inte finns.

Eleverna behöver också bra relationer till sina klasskamrater och en arbetsmiljö som är vettig. Då spelar de ekonomiska satsningarna på skolan roll. Då spelar storleken på klassen roll. Då spelar det stor roll om lärarna hinner vara de bra lärare som eleverna förtjänar. Tänk på det nästa gång du läser eller hör om att det inte spelar någon roll hur mycket pengar skolan får, att klassernas storlek bra är en siffra, att lärare undervisar för lite eller att dagens ungdom är för lata. Riktigt så enkelt är det inte, på samma sätt som det självklart inte automatiskt blir bättre om pengar pumpas in. Vi får den skola vi förtjänar och våra barn förtjänar eller riktigt bra skola. Det borde de få.

Linda Odén
Linda Odén
Lärare Alléskolan
och Gråbobo

Foto: doriana_s på freeimages.com

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here