Hualigen. Ta ett djupt andetag och huka dig. Skygglappar på. Om det nu hade räckt för att undvika havet av socker som slår emot dig likt en våg när du kliver in genom dörrarna till den lokala matbutiken. För den som kommer småhungrig från jobbet är det lätt att det slinker ner de första sockersöta varorna redan innan du klivit genom entrégrindarna. Är du ungdom som skippar skollunchen är det en snabb affär att ta två steg in och komma åt chocolate chip cookies, snacks och så genom grindarna så finns kyld energidryck. Perfekt!
Väl inne i butiken följer man den snitslade banan av det ena sockersöta efter den andra på väg mot kassan. I stora högar, pallar, fyllda varuvagnar och där man minst anar det. Det är knalliga skrikande skyltar med ”köp 3 för 10: -”, ”5: -”och ”Extrapris”. I butikens reklamblad kan man läsa, citat ”Superspara på det viktigaste, mängder av vardagsvaror sänkta med minst 15 %”, slut citat. Jaha, vilka varor är det? Jo chokladkakor och chokladmjölk. Är det de viktigaste vardagsvarorna? Jo förresten, det var ett paket pasta och duschcreme också.
När man sen letat sig fram till det man klev in i butiken för att handla, lite frukt, en ost, gurka, yoghurt, några pumpafrön och ett smörpaket kommer man småningom förbi lösgodishyllan som skriker ”kom och köp!” Där uppmanas du som kund att köpa mer än ett kilo för då blir det billigare. Du spar ett par tior om du köper mer än du tänkt. Ett kilo! Det motsvarar minst 250 stycken sockerbitar. Ingen ovanlig syn i ett vanligt Svenssonhem en fredagsmyskväll. Hur många är ni hemma och delar på det? För visst är det så att det mesta går åt där den kvällen? Eller räcker det till lördagsgodis också? Handen på hjärtat, räcker det flera helger?
Så står man där i kön och väntar och då kan det hända att törsten och sockerdippen slagit till rejält. Vilken tur, för där finns ännu en liten kyl med energidrycker till något ruskans lockande lågt pris. Ja och de där små styckbitarna choklad, glass och tablettaskar.
Handlaren ser ut att fokusera på att locka ögat, trigga hungern och det eviga sötsuget i tallriksmodellens land. Allt socker säljs med offensiva metoder. Effektivt sätt att trigga kundens hormonella belöningssystem. Dopamin och serotonin flödar mellan butikshyllorna. Men hur många sitter sedan hemma i soffan med ångest och undrar ”varför jag åt de sista bitarna”?
Stärker det butikens varumärke? Nej, definitivt inte. I dessa tider av ökad medvetenhet kring sockrets negativa effekt på hälsan, en önskan om mindre mängd tillsatser och e-nummer, rena råvaror, miljösmarta matval och hållbarhet känns detta helt passé. Det är så ”yesterdays news” (gårdagens nyheter) att kliva in i en butik som alltför mycket fokuserar på sockerbudskapet.
Cecilia Blidö
Kostrådgivare
grundare Naturlig Mat i Skolan
TIPS! Är du nyfiken på varför det är så mycket prat om socker? Vill du få tips på hur du kan minska sockret i din egen vardag? Några platser kvar till gratis föreläsning i Lerum. Läs mer och boka plats: Inbjudan till gratis föreläsning årets julklapp till dig.
Bra skrivet! Kan ju inte skada att skicka samma brev direkt till Bonum (och Netto för all del). Det behöver kanske bara få sig en tankeställare?
Tack Susanne för värmande ord. Ja en tankeställare är det såklart, både för butikerna och även för konsumenterna som handlar. Ha en fin dag.
Väldigt bra skrivet! För det är även så att, hur duktig man än är på att säga nej till sina barn är det en diskution man måste ta sig igenom VARENDA veckohandling just för det står parkerat så att man MÅSTE gå förbi.Jag vill kunna handla i min lokala matbutik men väljer snart bort att gå dit.