Vad vi tycker om Sverigeleden

Medskapandegruppen i Gråbo

Arbetsgruppen Gråbo Entréer genomför ett arbete för att se hur vi kan utveckla de olika tillfartsvägarna till Gråbo, det vill säga Gråbos entréer. Där är förutom infarterna med bil från Sjövik, Göteborg och Lerum även Sverigeleden viktig för de som cyklar, går, springer, åker rullskidor med mera och vi skulle vilja veta mer om hur Sverigeleden används och hur man ser på den.

Vi har därför genomfört en webbenkät som besvarats av 157 personer och vi vill redovisa resultatet här.

Varför färdas du på Sverigeleden?

Diagram: Varför färdas du på Sverigeleden?

 

Hur ser du på Lerums kommuns beslut att sätta upp belysning efter Sverigeleden?

Diagram: Hur ser du på Lerums kommuns beslut att sätta upp belysning efter Sverigeleden?

Uppdelat på vilket område man bor närmast blir fördelningen av svar såhär:

Sjövik 17 svar – 12 Bra, 4 Dåligt, 1 Vet inte

Buaholmsvägen 1 svar – 1 Bra

Wallers Udde 1 svar – 1 Bra

Björboholm 14 svar – 12 Bra, 1 Dåligt, 1 Vet inte

Alsjön 4 svar – 2 Bra, 2 Dåligt

Annekärr 25 svar – 22 Bra, 2 Dåligt, 1 Vet inte

Hjällsnäs 14 svar – 8 Bra, 3 Dåligt, 2 Vet inte

Centrala Gråbo 27 svar – 22 Bra, 3 Dåligt, 2 Vet inte

Lekstorpsvägen 13 svar – 11 Bra, 1 Dåligt, 1 Vet inte

Aggetorp 9 svar – 9 Bra

Olstorp 14 svar – 11 Bra, 1 Dåligt, 2 Vet inte

Furuberg 1 svar – 1 Bra

Stannum 11 svar – 9 Bra, 2 Dåligt

Målöga 3 svar – 2 Bra, 1 Vet inte

Ytterstad 3 svar – 3 Bra

 

 

Kommentarer till hur man använder Sverigeleden

  • Promenerar från Aggetorp till Gulf(här behövs en gångbana) till Sverigeleden centrum och tillbaks till Aggetorp/ går ofta Sverigeleden till Annekärr vie Aksjön till Eljusspåret
  • Fantastisk ridväg! Konditionsträning på ett otroligt bra underlag, dessutom med fin utsikt över Mjörn för piloten”!”
  • Se ovan, främst löpning, ridning men även cykling. Toppen med halva asfalt, toppen med belysning. Kasst med cyklister på racercyklar som färdas för fort och inte visar hänsyn. Kasst med rullskideåkare som inte kan/vill bromsa. Banvallen är inte lämplig för träning i hög hastighet med hästar, barn, flanerare mm. Vi som rider saktar alltid ned i god tid för andra människor.
  • Fantastiska områden att gå/ springa i. Men behöver belysning för att användas under mörka årstiden
  • Hundträning/promenader
  • Barnen använder den som transportaträcka för att ta sig till kompisar. Det är den enda vägen att promenera på om man inte vill gå på 190:an.
  • Till och från från förskolan med barnvagn och små barn, vem från sov aktiviteter kvällstid
  • Önskar belysning!
  • Natt som dag rastar jag våra hundar.
  • Inte så mkt som jag skulle önska pga av mörkret
  • Ute och promenerar och cyklar ihop med barnen
  • Det blir mycket träning: löpning, cykel och inlines. Vi har många vänner som bor i Björboholm och då är det sverigeleden som används. På sommaren blir det en dem turer in till gråbo på både inlines och cykel med barnen.
  • Dagligen
  • Sommarhalvåret
  • Företrädesvis promenader om dock riskfyllda!
  • Väldigt vacker väg utefter Mjörn (tyvärr har det kommit massa raicencyklar) som gör mig orolig för olyckor.
  • Promenader, gångväg till grannar och dagis.
  • Barnen cyklar till skolan. Måste få belysning!
  • Hundpromenader
  • använder den för transport med cykel promenader med och utan hund
  • Det är så Fantastiskt befriande att banvallen finns!
  • Det är helt underbart att gå där.
  • Leden används både som mål för ridturen: det är ett bra ställe att träna sin häst, men också för att ta sig till andra ridvägar, både mot Stannum och Sjövik
  • jag ser fram mot belysningen så att jag kan promenera oftare under vinterhalvårey.
  • Älskar att kunna rida i sådan härlig miljö!
  • En naturnära led att färdas på. Inte gått där nu på ett tag men trevlig när man är där.
  • Promenad med hundarna.
  • Till arbete och förskola samt motion.
  • Används främst till ridning eller promenad med hunden och häst.
  • Tyvärr är ju detta en led som jag endast nyttjar då det är ljust i dagsläget och jag hoppas innerligt att det blir någon sorts ljussättning utmed leden. Tror att det skulle ge utrymme för fler att använda den och för mig på andra tider än när det är ljust ute.
  • Kan vara ett trevligt prominadstråk, osv se mina anv områden
  • Jag rider ofta och promenerar
  • Saknar ljus både mot stanum och björbohlm
  • Komma nära naturen på ett härligt naturligt vis
  • Någon hastighetsbegränsning måste göras i tätort, cyklisterna som cyklar i 60 km/h är fullkomligt livsfarliga för barn som går till skolan. Har även sett flera bilar köra där i hög hastighet.
  • En helt fantastisk led för cykling och promenad. Ibland tar vi fikakorgen med oss, på flera ställen finns det bord och bänkar. Att ha växt upp kring denna led då tågen gick, gör det extra roligt att även idag få vistas på leden. När det blir belysning utmed leden komme den att användas ännu mer, och det väntar vi verkligen på att kunna ta kvällspromenaden även den mörka årstiden.
  • Cyklar till/från jobbet i Göteborg samt rider på ridvägen
  • Hundpromenad varje dag
  • Jobbpendling mycket viktigt med grusfri väg utan bilhinder som är farliga för oss cyklister
  • Brukar cykla på kvällarna till mjörn för att cykelvägen närmast mjörn är väldigt fin plats att vistas på. Jag hade nästan önskat att det fanns en plats vid cykelvägen – större brygga, grillplats, etc. där man kan stanna, mötas och vistas.
  • Cyklar
  • Cyklar, går
  • Använder den för träning för min häst. Sverigeleden är också jätteviktig för att jag skall kunna ta mig vidare på ett säkert sätt.
  • Rullskidor och löpning året om. Önskar mer belysning, framför allt sträckan Gråbo-Stannum. Eftersom Lerum-Gråbo är en av Göteborgsområdets bästa rullskidsträckor är det kanon att kunna förlänga turen till Stannum även kvällstid.
  • Rider på den
  • Både till fots, cyklandes eller ibland med moped! Belysning önskas!
  • Som ett perfekt komplement till min träning och vardagsmotion.
  • Stimulerande miljö att vistas i
  • Motion
  • Använder helt enkelt banvallen till att hå med hunden.
  • Cyklar till jobbet från Brobacka korset i Alingsås till Rågården i Gunnilse otroligt fin cykelväg asfalteringen är kanon , cyklar året runt så belysning vore toppen.
  • Trevliga promenader
  • Rider
  • Hoppar av bussen i Björboholm och promenerar till Sjövik när jag ska hem från jobbet. Cyklar till/från Gråbo på lördag-söndag när inte bussen går.
  • Brukar cykla runt Mjörn
  • Ett par gånger om året cyklar vi till Sjövik och Olofstorp
  • Vi använder leden mestadels för att ta oss till skolan och när vi ska hälsa på mormor och morfar.
  • Promenad/cykling
  • Njuter av landskapet när jag färdas på banvallen.
  • Vi använder riddelen på banvallen i vår verksamhet med ridning för funktionsnedsatta.

Kommentarer till beslutet om att sätta belysning på Sverigeleden

  • Den behöver inte vara speciellt kraftig, en låg, diskret belysning räcker för oss som använder den och kanske stör dom boende mindre?
  • Toppenbra!
  • Jättebra. Svårt cykla springa i total mörker.
    Jättebra , hoppas det blir inför höst/vinter nu
  • Kanonbra
  • Det är en nödvändighet för området! Det är en stor babyboom just nu. De som flyttade in på 70-talet flyttar nu ut och in kommer den ena barnfamiljen efter den andra. På kvällarna ät det totalt kolsvart på Sverigeleden. Att det skulle vara dåligt för naturen är bara svepskäl för de som tycker att Annekärr är landet. På 70-talet var det kanske landet, men inte idag.
  • Ökar möjligheten att nyttja leden året runt. Möjlighet för barnen att gå, cykla, springa, åka inlines m.m. även när det är skymning och/eller höst/vinter. För alla boende i området kan belysningen medföra mer aktivitet med rörelse viljet främjar folkhälsan.
  • Som förälder ser jag att min barn kan vara tryggare när de rör sig i området kring leden.
  • Skulle underlätta mycket
  • Som det är idag kan man inte använda gångvägen under stora delar av året pga att det är mörkt. Om man arbetar så kommer man ofta hem efter mörkrets infall. Det är även väldigt bra om man tänker på de yngre generationer då det bidrar till att de på ett säkert sätt kan transportera sig även då det är mörkt.
  • Det krävs pannlampa för att gå ut och bara för att det finns pensionärer som inte behöver gå ut efter att det blivit mörkt betyder det inte att resten av samhället stannar.
  • Positiv att detta kommer, gärna redan igår
  • Det är fantastiskt. Barn kan cykla här efter mörkrets inbrott. Och vi kan rasta våra hundar.
    Tryggare på kvällarna när man rör sig på banvallen, både för barn och vuxna.
  • med ljus används den mer och blir säkrare.
    Banvallen behöver lyftas och är den enda trafiksäkra vägen till Gråbo men även norrut om man cyklar eller går. Det bor många barnfamiljer i området och om vi inte ska vara beroende av att skjutsa våra barn med bil överallt när det är mörkt är belysning ett måste. Det skulle också innebära att banvallen användes mer än idag. Som jag ser det finns det bara fördelar med belysning och det känns som en uppdatering av banvallen.
  • Att inte sätta upp belysning innebär att fler kommer att åka bil till aktiviteter mm även på korta avstånd vilket är miljöosmart!
  • Promenerar dagligen till och från förskolan i Björboholm. I dagsläget kan vi enbart göra det sommarhalvåret. Belysning skulle möjliggöra att vi kan göra det året runt.
  • Då kan vi använda leden året om och säkerheten i området och för våra barn ökar.
  • Mycket bra. De som protesterar mot detta är främst äldre människor som jag gissar (och även tycker mig sett) inte rör sig ute mycket då solen gått ner och som oftast tar bilen till Gråbo. Problemet för oss som bor här vid mjörns västsida är att banvallen är enda sättet att ta sig emellan byarna och till Gråbo utan att åka bil då 190:an är alltför trafikerad. Att som det ser ut nu låta barnen cykla hem efter skymning eller själv göra det är direkt obehagligt, även med fungerande lampa. Följden blir att bil nyttja i större utsträckning. Något som rimmar väldigt illa med protesterarnas påstådda miljöhänsyn.
  • Under den mörka delen av året är det inte lika attraktivt att använda leden. Man tar kanske bil till något upplyst ställe för träning eller till vänner. Någon form av belysning skulle dessutom göra känslan av säkerhet större för både kvinnor och barn i området som känner sig olustiga att vistas i mörkret på banvallen.
  • Då kan man även använda den under vinterhalvåret och om kvällarna
  • Ev. belysning måste anpassas till de intilliggande fastigheterna. Helst låga stolpar med ljuset riktat nedåt mot gångbanan. Helst ville jag ha vår underbara stjärnhimmel kvar!
  • Jag tycker belysning är onödigt och förstör naturupplevelsen. Jag tror inte att det bidrar till ökad säkerhet. Men om det finns en stark opinion för belysning så ska den såklart råda.
  • Är en av de som bor närmast leden och tycker det känns bra att se vilka som rör sig utanför
  • Belysning är nödvändig och kommer att göra SVerigeleden säkrare och göra det möjligt för människor att använda leden även efter mörkrets inbrott. För många förvärvsarbetande är det enda möjligheten för regelbunden motion och träning
  • Fast diskret så naturen är i samklang
  • Viktigt att belysningen tar hänsyn till de boende utefter leden.
  • Man kan lämna bilen även när det mörknar – bra för hälsa och miljö.
  • Vi bor precis vid banvallen i Björboholm och tycker att ett alternativ med mindre lampor. Tex pollare skulle vara bra för att inte få hela sovrummet upplyst.
  • Jag vill inte se någon belysning på banvallen. Dels kommer det lysa upp min trädgård. Dels kan det ha negativ påverkan på djur o natur.
  • Sätt stopparna jämte den asfalterade sida funkar bättre när man vill rida .
  • Sätt upp belysning så att man kan använda den året om
  • Det är ur Trygghetssynpunkt en oerhört viktig deli att det finns ordentlig belysning! Kan man ha den Starka belysningen för Lekstorpsvallen, året runt för att kunna gynna fotbollen och Idrotten med alla de både Hälso och samhörigshetskänsla som det ger, så kan Lerums kommun Gott sätta upp Miljövänlig Belysning så folk i Alla åldrar, från Förskolor till pigga pensionärer med hund, som är ute i vårt Härliga Lerum kan röra sig.
  • ALLA MÅSTE KUNNA KÄNNA TRYGGHET MED BRA BELYSNING LÄNGS BANVALLEN!!:)
  • På tiden
  • För att spara energi kan det kanske släckas ner efter 24.
  • Bra med belysning om leden ska användas för säkerheten.
  • Ett bra beslut. Med belysning kan mam använda leden även senare på kvällen.
  • Bra att kunna motionera även vid mörker.
  • Belysning måste bara placeras så att ridvägen inte påverkas. Den grusade delen av vägen är smal som den är och belysningen bör sitta på sidan om asfalten för att inte utgöra en säkerhetsrisk för hästar och ryttare
  • Superbra
  • Onödigt
  • Jag vill att de ska vara naturtroget o det är det inte genom att sätta metall o belysning där. Starkt nej till det beslutet!!!
  • Hela vår familj kommer att röra på oss mer
  • Det hade varit smart med papperskorg ihop med bänkarna. Fattar inte hur det kunde missas.
  • Bra för utvecklingen i området. Bra för yngre familjer och tryggare för alla.
  • Skulle gärna ha belysning men det får inte ta bort möjligheten för ridning och
  • Eftersom jag inte visste att denna fråga skulle komma har jag redan svarat på den under allmänt. Viktigt med ljussättning!!!!!!!
  • Möjligtvis små punktbelysning, men det får inte förstöra naturkänslan, jag är tveksam till belysning
  • Bevara den omoderna känslan i Hjällsnäs, i enlighet med Riksintresse P32 – Riksantikvarieämbetet.
  • Vore väldigt bra
  • Jättebra speciellt om det är solcell lampor
  • Äntligen
  • Helt fantastiskt, då kan man använda leden ännu mer även på kvällstid. Vid den mörka årstiden undviker att gå där, för då är det verkligen mörkt. Då använder vi ställen och gångvägar där det finns belysning.
  • Tänk på att bylysningen inte kan placerar på ridvägssidan pga av säkerheten så ryttare inte fastnar i belysningsstolpe
  • Mycket bra förslag, leden används så jättemycket av hur många som helst. Men ta BORT gruset det är förenat med livsfara nu… Detta är ju faktiskt Sverigeleden, och gruset ger dåligt rykte…!
  • Strålande förslag då det 50% av året är becksvart efter 18 och hundarna fortfarande vill ut…
  • För att tydliggöra att vi cyklister färdas i farliga” omräden där förskolor etc är”
  • Det behövs belysning för att man ska kunna nyttja vägen på kvällarna, idag det blir becksvart. Känns som det enbart har positiv inverkan… och så tycker jag inte sådana där lyckstolpar som tänds när man är i närheten fungerar särskilt bra, ofta tänds de för sent när man cyklar och man har ingen bra uppsikt framåt.
  • Viktigt med trygghet
  • Jättebra! Men viktigt att belysningen inte hamnar på ridsidan.
  • Kanon! Se tidigare kommentar. Börja med sträckan Gråbo-Stannum! Vi är ett stort antal rullskidåkare som skulle värdesätta det!
  • Belysningen får absolut inte sättas upp på ridvägssidan. Det skulle innebära en så stor säkerhetsrisk att det inte skulle vara möjligt att rida där mer.
  • Mkt bra beslut
  • Väldigt bra att kunna använda den även på kvällar.
  • Vill att det ska lysa känns tryggt.
  • Cyklar året runt på banvallen, så belysning vore toppen.
  • Inte lämpligt på den grusade sidan med tanke på ridning, gärna den andra
  • Skönt att det är mörkt på landet när jag kommer hem från jobbet i stan, tycker jag. Har alltid ficklampa med mig på vintern, så jag behöver ingen belysning.
  • Belysningen i tunneln är kass
  • Vi har väntat på belysningen på Sverigeleden länge nu. Tycker det är fantastiskt bra!! 1989 byggde mamma och pappa hus på Bäckamaden och det var alltid kolsvart när man skulle cykla hem från kompisar. Nu i vuxen ålder flyttade jag till Stannum och man vågar inte ge sig ut i mörkret med tanke på alla vilda djur som rör sig i området. Man ser ju inte om Hälge Älg står 5 meter framför när det är mörkt ute! Än mindre skicka sina barn till skolan den vägen då.
  • Behövs vintertid , helt svart när man går från bussen
  • Vi har valt att bo på landet och vill inte ha belysning!
  • Vi som bor vid leden ser tydligt att det inte rör sig tillräckligt många människor på leden för att detta skulle vara nödvändigt. Vidare leder det till ljusföroreningar i vära naturnära områden.
  • Saknar belysning på vissa sträckor
  • Underbart!
  • Stolparna får inte stå på ridsidan bara…

Förslag för att öka tryggheten på Sverigeleden

  • Hastighetssänkande åtgärder för galna tävlingscyklister
  • Ljus
  • Belysning (36 st)
  • Känner ingen brist på trygghet där.
  • Belysning är det viktigaste
  • Belysning,röja sly och tabor ruttna träd som riskerar att falla över
  • Belysning öka trygghet känslan och man kan vara där oftare
  • Belysning, röja sly vägrenen
  • Absolut belysning på de mörkaste partierna, dvs där det inte finns bostadshus
  • Förslaget med belysning är det absolut viktigaste för att höja säkerheten
  • Tryggheten kan ökad genom att sätta upp belysning längs med lämpliga sträckningar.
  • Belysning och bommar
  • Måla tydliga tecken för gång och cykeltrafik på asfalten så att inget missförstånd finns att leden är till för både och! Det skulle spara mycken irritation. Skyltar om att den som färdas snabbast har att ta hänsyn till långsammare trafikanter (en självklarhet som dock många inte förstått). Leden är ställvis trång och tillåter inga möten i racerfart”. Sätt gärna upp svängbara grindar vid korsande vägavsnitt i syfte att ta ner farten. Placera fasta stolpar på några ställen för att förhindra motortrafik (bil o fyrhjuling) på banvallen..”
  • behövs inte
  • Jag tror inte att man kan öka tryggheten genom att belysa en cykelbana i ett i övrigt kolsvart sammanhang. Omgivningen blir ännu svartare”. Platser och sträckor där cykelbanan korsas av eller går längs vägar kan med fördel belysas.”
  • Belysning och fler farthinder för cyklister och mopeder samt rullskidåkare som ofta kör för fort och skäller på allt och alla som inte hoppar ner i diket.
  • Bilar är inget problem de är så få och kör då långsamt
  • Bilar, mopeder, fyrhjulingar och raicncyklar får farthinder som i Björboholm, på alla tillfartsvägar som ansluter till Sverigeleden
  • Lampor
  • Belysning är bra, men även förhindra biltrafik.
  • Riktig Belysning. Bänkar på valda ställen
  • Belysning, breddad information om Sverigeleden så att fler trafikerar, oregelbunden kontroll av ex. polis
  • Belysning, se till att det är klippt på kanterna.
  • Lampor, sittplatser, pumpstationer att fylla på luft till cykel.
  • Den är trygg
  • Förbjud hästar, det känns väldigt otryggt när man möter stora hästar på så smal GC
  • Aldrig känt mig orolig där
  • Genom mer belysning
  • Jag upplever trygghet där jag går i Gråbo men hade uppskattat ljus så att jag kan se vart jag går även när det är mörkt ute.
  • Belysning, farthinder/stopp för motorfordon
  • Belysning, det gör det också möjligt att använda banvallen även på vintern.
  • Ljussättning så fort som möjligt. Informationstavlor som talar om koordinaterna där jag befinner mig. Vid ev. behov av Ambulans, Rtj eller polis.
  • Ridning förbjuden
  • Belysning skulle nog mest gynna den som tänkt skapa otrygghet.
  • Säkra överfarter när man måste korsa stora vägen
  • Lampor
  • Tydlig utmärkt när det är korsande vägar
  • Grisar, bommar el dyl vid tätort och skolor hastigheten är alltför hög
  • Sätt upp betonggrisar vid sista husen på lekstorpsvägen så cyklister tvingas sakta ner då de susar förbi fortare än mopeder och är ljudlösa. Även farthinder hade varit bra.
  • Göra cykelled utmed 190:an så kan snabbcyklister cykla där istället. Belysning
  • Ta bort farliga” bilhinder och istället vara hårda på att bötfälla ej tillåtna fordon såsom EU mopeder som saknar regskylt för att undvika bot
  • Belysning, bort med otrygga punkter
  • Hastighetsbegränsningar för såväl rullskridskoåkare som mopeder. Gärna ngn form av uppfångade hinder som begränsar fart.
  • Tydliga varningsskyltar på bilvägarna vid korsningar
  • Säkerheten på ridsidan skulle öka om kanterna förstärktes eftersom dom rasar när hästarna går för långt ut. Ny beläggning behöver oxå läggas på.
  • Belysning. Några fler grindar för att få ner farten på mopeder och cyklar som träningskör där.
  • Gatubelysning
  • Lampor
  • Ta buskar invid den, så man får bättre sikt? Vet inte riktigt, jag tycker inte den känns otrygg.
  • Cyklister borde ha förturför bilarna som korsar för fort
  • Fler fältare som är ute och kontrollerar
  • Bättre belysning och borde finnas en cykelpump
  • Införa fartgräns för träningscyklister i tätbebyggda områden där det cyklar mycket barn som inte alltid har koll bakåt.
  • Belysning, fylla djupa diken , farligt om barnen cyklar omkull
  • Visste inte att den kändes otrygg…
  • Känner mig inte otrygg på leden
  • Belysning och att det inte är skymd sikt någonstans.

Förslag för att försköna/förbättra efter Sverigeleden

  • Papperskorgar, lite mer bänkar längs vatten
  • Rensa sly, fallna träd (mellan trångaliden och bron vid Hjällsnäs)
  • Installera papperskorgar för vanligt skräp och hundbajspåsar
  • Belysning, bänkar, rastplatser, anlägga fler badplatse
  • Belysning som smälter in i miljön. Sätta ut fler bänkar att kunna vila på.
  • Röja bort sly
  • Röja sly mot Mjörn och vägrenen
  • Belysning, gärna även punktbelysning av speciellt vackra träd.
  • Tydligare markeringar och skyltar om sverigeleden och vilka platser man passerar.
  • Rastplatser/ bänkar mm på lämpliga ställen såsom vid sjöar eller andra attraktiva utsikter.
  • Belysning, sittplatser
  • Idrottslag som städar utefter leden
  • Sverigeleden är redan idag vacker. En förlängning av cykelbanan till Brobacken och så småningom en cykelled runt hela Mjörn det vore fint!
  • Fler sittplatser typ picknick bord och bänkar man kan pausa vid
  • Samarbeta med markägare för gallring och upprensning så att Mjörn blir än mer synlig. Trevliga rastmöbler placeras ut.
  • Leden är bra som den är
  • Återigen belysning. Papperskorgar.
  • Belysning, skyltning
  • Papperskorgar och bänkar.
  • Försöka få Sverigeleden att smälta in mer i naturen
  • Saknar fler parkbänkar. 2 har kommit upp från torget till hjällsnäs men jag vill gärna ha fler och gärna med utsikt åt andra hållet också. Jag har KOL och behöver ofta vila när jag är ute och går.
  • Bänkar vid sjöläge
  • Göra lite oaser med grillning och bord.
  • Mindre hundskit. Avfart till badplatsen i Hjällsnäsviken så att barn/unga kan cyckla hela vägen utan att behöva cykla bland bilar på smala vägar.
  • Hålla efter ridunderlaget väl. Be gärna oss som kan ridunderlag om råd, ex gråbo ridklubb
  • Jag tycker att det vore jättetrevligt att göra i ordning stigen utefter vattnet mellan sverigeleden och hjällsnäsvikens bad så att man kan cykla, springa, gå där utan problem. En trevlig avstickare för alla som använder sverige leden och alla barn kan cykla från gråbo centrum till badplatsen utan att behöva korsa vägen.
  • Asfaltera hela, fullbredd
  • Sätta upp små historier om trakten?
  • Bänkar vid sjöutsikterna. Bänkarna ska vara av naturtrogen stock
  • Grillplatser, vindskydd, kommunal bastu vid Mjörn,
  • Genom att sätta upp mer hundlatriner samt skyltar att plocka efter era hundar! (Vilket är sjukt att man ens ska behöva egentligen)
  • Förbättring genom att, liksom man gjort i Stenkullen, sätta ut träningsredskap under vissa delar. Sittmöjligheter och fågelholkar
  • Planteringar, kanske fler parkbänkar, träningsstockar.
  • Mer papperskorgar.
  • Belysning och bänkar/papperskorgar sträckorna närmare centrum
  • Planteringar och sköna bänkar. Möjlighet att komma ner till vattnet mellan mjörns södra del och området vid mjörns få station där det är sprängsten idag
  • Håll området i närheten av leden klippt
  • Bord och bänkar åt Stannumhållet och ner mot Bergum. Fler ställen att kunna pumpa cykeln, finns ett sådant vid Stannumhållet.
  • Fler hundlatriner
  • Bänkar med bord såsom de i Göteborgs kommun, gym redskap
  • Rastplatser dvs träbord-stolar utmed leden. Sätt upp konst, gärna lokalproducerad t ex trärutor som fokuserar något speciellt t ex en utsikt. Fråga skolbarnen efter kreativa idéer och genomförande dvs delaktighet i utförande.
  • Rastplatser med bänk och papperskorg. Vid mjörn/annekärr skulel jag vilja se en större mötesplats – stor brygga, eller rastplats där man kan stanna, mötas och vistas. Kanske med grill så man kan gå dit på kvällarna och grilla.
  • Sittplatser med konst, skulpturer.
  • den är fin
  • Vackra skyltar av Ariana Ramhage…
  • Förbättra grusdelen
  • Belysning
  • Sopa grus lite oftare. Vara ute tidigt att ta bort efter sandningen.
  • Planteringar
  • Pausställen utmed leden. Vindskydd för övernattning. Utveckla cykelturimen
  • Fler papperskorgar, ser nästan inga alls.
  • Vissa sträckor kan vara lite skräpiga. Fler papperskorgar, kanske? Bänkar att pausa på!
  • Sopa bättre & oftare mycket grenar & grus/sten på asfalten
  • Bättre belysning vid vägarna och centralt i sjövik.
  • Bättre underhåll av vägen.
  • Bänkar här och var
  • Fruktträd och bärbuskar längs vägen som de som vill kan komma åt och plocka av.
  • Diverse blommor att plocka till midsommar planterande längs vägkanten. Typ lupiner, blåklint, prästkragar mm
  • Träd längst vägen allt skövlades vid asfaltering, hindrar blåsten också
  • En träd-allé och fler bänkar
  • Parkbänkar bord
  • Om det behövs röja på platser där utsit över tex sjön växt igen

Hur kan man göra trevliga entréer till Gråbo och övriga samhällen efter Sverigeleden?

  • Fixa cykelbana från gråbo Indområdet via preem upp till aggetorp. Kasst ingen cykel/gångbana finns där
  • Mer info skyltar
  • Infoskyltar
  • Rast ställen, planteringar och att röja efter banvallen från gamla trasiga båtar och annat skräp
  • Välkommen skyltar, kartor var man är och var man kan fortsätta ta sig. Visa vad det finns för fint att besöka ex inne i Gråbo.
  • Belysning, Informations tavlor
  • Allmänt attraktivare företag och aktivitetslokaler vid infarten. Som det är nu består genomfarten av tomma lokaler och mer industriella företag. Någon modernare byggnad ute vid entréen” hade ju inte suttit fel. Att mer såg ut som i linje med Ljungviksskolan som ser väldigt fin ut när man kör förbi. Ett förslag på företag kunde vara att öppna en marknadsplats/saluhall/matvaruaffär med bra öppettider som bara säljer produkter från lokala odlare
  • Skyltar eller portaler när man passerar stadsgränsen, informationsskyltar, historik mm.
  • Välkomstskylt, information/karta
  • Skyltar med lite historik om byggden men gärna också den geologiska bakgrunden till varför det ser ut som det gör.
  • Här är belysning ETT verksamt medel. Varje entré har sina förutsättningar så det är svårt att ge generella förslag. Trädplanteringar, naturstensmurarmed grindstolpar i sten, mm, mm.
  • Entréer typ målgången i Vasaloppet i Mora, men istället för I fädrens fotspår…” en slogan för Gråbo
  • Absolut det viktigaste för intrycket är att ta bort” kraftledningen det är den man ser som ny besökare oförsvarligt intryck av orten”
  • Det vore bra med en skylt som talar om vad man är och hälsa välkommen till orten.
  • Skyltning, info
  • Naturliga och varma/ljusa entréer
  • Återigen sittplatser/rastplatser. Kanske sittgrupper med bord. Där man kan sitta och fika t.ex. inte att förglömma då papperskorgar.
  • Skyltar
  • Gråbo ser helt bedrövligt ut idag. lyktstolpar står som plockepinn. Räta upp alla stolpar. Klipp längs kanterna. plantera något fint i rondellen och laga belysningen med en gång. Få bort allt skräp som far omkring.
  • Alle med träd, upplyst skylt Gråbo. Avståndskarta.
  • Alleer
  • Trevliga välkommenskyltar
  • En liten historia kring bygden
  • Bygg ett valv med klätterväxter vid entré
  • Gör Olstorpskorsningen säkrare, sänk farten till 50 och gör en miljöinriktad portal.
  • Bort med kraftledningarna samt uttjänta industrilokaler, bygg fler bostäder, handels lokaler, välkomnande skyltar
  • Mer blomsterarrangemang i stolpar och mer julbelysningar på vintern
  • Trevliga välkomnande skyltar och blommor.
  • Skyltar
  • ”less is more”
  • Kanske någon trevlig rastplats när man kommer med cykel. Speciellt på sträckan gråbo-björboholm
  • Fina informationstavlor som berättar historier om nu och då tid
  • Gräva ner elledningar det känns som att man kör in i ett spindelnät
  • Gräv ner de luftburna elledningarna som syns när man kommer från Lerum.
  • Allér. Fina träd. Eller halvhöga buskar tex som ändrar färg efter årstiderna.
  • Plantera vrackra träd och gärna lite blommor som blommar hela säsongen
  • Bänkar med bord, sopkärl, bärbuskar
  • Sätt upp monument/stolpar/större grindar med planteringar som markerar ingångar på ett vackert sätt
  • låta kommunen att minst 1 ggr i veckan sopa/städa bort hästskit
  • Jag vill se en ordentlig ort-skylt vid ekarna som står vid kyrkan – de är väldigt vackra och känns som de markerar ingången till gråbo lite, jag tänker mig en snyggare skylt i trä (material som knyter an till hållbarhet och växande), kanske vitmålad, fint utformad, ska se ut som ett hantverk. På skylten tycker jag det räcker med att det står Gråbo”
  • Rondeller med planteringar. Tydligare skyltning
  • Skulpturer
  • Gärna blommor, men framförallt hålla efter ris/sly/vägren
  • Trevlig välkomstskylt eller en välkomstportal
  • Med tydliga skyltar att man kommer till ett samhälle.
  • utemöbler
  • Sjövik är inte ens uppskyltat från något håll. Skulle vart trevligt.
  • Välkomnande fina Skyltar
  • Info skylt om sevärdheter, övernattningsmöjligheter i tält, på camping, b&b osv.
  • Lite info angående banvallen, Vgj och stationen man besöker
  • Gråbo: När man kommer från 190an är det en del byggnader, kraftledningarna och en massa stolpar av olika slag som är fula. Vid området vid idrottsplatsen skulle det vara fint med lite mer parkmiljö i stället för överbliven-mark-växtlighet”.
  • lite historik eller annan information om vad som finns i närheten
  • Jag skulle vilja förbättra lekplatsen i Stannum, som nu blivit en genomfartsled ner till Sverigeleden för alla boende i Stannum. Göra ordning ängen till fotbollsplan exempelvis. Göra i ordning sandlådan som inte gjorts något med på 20 år. Fixa lite bärbuskar som barnen kan äta på sommaren mm.
  • Parkbänken så man kan vila
  • Välkomnande skyltar
  • Vattenstation med kartor över våra andra leder och naturområden.
  • Blommande träd buskar
  • Trevlig skyltning med välkomsthälsning, kanske