Sitter i bilen och ser dimmorna lätta över åkrarna. Hösten närmar sig. Tittar i backspegeln, ser ett ensamt rådjur närma sig vägkanten på jakt efter sommarens sista saftiga grästuva.
Tänker tillbaka på skolstarten i augusti då det tomma skolhuset fylldes barn och ungdomar- glada röster och förväntansfulla blickar. Det är början på något nytt. En ny termin – en tid för kunskap, lärdom och många nya erfarenheter.
Spända av förväntan tar vi oss an de nya uppgifter som väntar oss. Det är det samma känsla oavsett om du är barn, ungdom eller vuxen.
Den första stora uppgift som stod på agendan i början av terminen var Ljungviksskolans dag – en aktivitetsdag för alla våra 452 elever i åldern 6 – 16 år. Ett jätteprojekt – en organisation som kräver både engagemang och kunskap.
Vem är lämpligast att organisera en sådan dag – Vi vuxna som arbetar i skolan? eller skulle elever kunna lägga upp detta heldagsprojekt? Valet föll på våra elever i årskurs 8 och 9. I olika grupperingar, med ansvar för olika delar av organisationen, tog de sig an denna gigantiska uppgift. Resultatet blev strålande – ungdomar kan… Det viktigaste är att de ges möjlighet, att de får känna att de har vårt förtroende och att vi tror på deras inneboende kraft och förmåga. Vi pratar ofta om att utveckla entreprenöriella kompetenser som att ta initiativ, ta ansvar och omsätta idéer till handling. Organisationen av Ljungviksskolans dag är ett utmärkt exempel på att det fungerar i verkligheten.
Ljungviksskolans dag var en av de händelser som gjorde skolstarten till en minnesvärd tid och visade vilken positiv kraft som finns i våra barn och ungdomar. Den stolthet vi känner som vuxna över de förmågor som eleverna visat prov på saknar motstycke och bådar gott inför framtiden.